Oto kobieta, której zawdzięczamy wiedzę o konopiach w Biblii.

by Stonerchef

Podczas gdy Internet kłóci się, czy na Wielkanoc lepiej położyć na stół majonez Kielecki, czy Winiary, my chcielibyśmy skupić się na wymiarze duchowym tych świąt — ale w kontekście zioła. Zwłaszcza, że ta dwójka ma z sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać.

Marihuanę rzadko kiedy łączy się z Chrześcijaństwem. Nie trzeba daleko patrzeć, bo przecież wystarczy wspomnieć słowo na „M” w pewnych kręgach, a gotowi będą wypowiedzieć słowo na „W”, w imię miłości dla bliźniego.

Okazuje się jednak, że konopie mogą mieć zasłużone miejsce w historii tej filozofii i nurtu religijnego.

Wszystko dzięki polskiej badaczce – Sarze Benetowej.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się:

  • co zioło robiło w Starym i Nowym Testamencie
  • czy konopie były też obecne w innych religiach
  • jaki jest związek między konopiami a duchowością
  • jak głęboko konopie są zakorzenione w każdej kulturze

Sara Benetowa i związek konopi ze Starym Testamentem

Sara Benetowa (lub Sula Benet) to polska antropolożka i etnolożka, która na drodze badań starych księg hebrajskich i różnych przekładów Biblii, odkryła rolę, jaką pełniły konopie w wierzeniach i obrządkach religijnych.

Według niej konopie indyjskie miały być jednym z głównych składników świętego olejku do namaszczania, na który przepis miał otrzymać Mojżesz od samego Boga.

POWIĄZANE: HISTORIA KONOPI INDYJSKICH I WŁÓKNISTYCH NA ŚWIECIE, CZ.1

Skąd zioło w Piśmie Świętym?

W księdze „Eksodus” (30:23) można przeczytać, że w skład olejku wchodzi „kaneh bosm” (in. kaneh lub kannabus), co wg badaczki miałoby oznazać „cannabis” — czyli konopie.

Ma to sens, zważywszy na fakt, że „kaneh bosm” to w tłumaczeniu „aromatyczna trzcina”.

Benetowa odkryła, że w późniejszych wersjach Starego Testamentu słowo „kaneh bosm” zostało zamienione na „calamus”, co oznacza „tatarak zwyczajny”.

W jeszcze innych tłumaczeniach można jeszcze spotkać trawę cytrynową, cynamon, a nawet trzcinę cukrową.

Spór z innymi antropologami

Według Benetowej, konopie wykorzystywano w ceremoniach religijnych na całym świecie, jednak później — na skutek ingerencji różnych władz religijnych i politycznych — zostały usunięte z tłumaczeń oryginalnych tekstów.

Obecność „tataraka zwyczajnego” miała być wynikiem braku wiedzy na temat konopi podczas powstawania tłumaczenia.

Z kolei sama badaczka twierdzi, że stygmatyzacja konopi indyjskich to twór uprzedzeń i nieporozumień wynikających z ubogiej wiedzy cywilizacji Zachodniej na temat odkryć ich przodków.

Nie wszyscy etnolodzy i antropolodzy podzielają zdanie Benetowej, natomiast najnowsze odkrycia archeologiczne zdają się potwierdzać jej teorię.

Czy Jezus leczył ziołem?

Nie ma bezpośrednich dowodów na to, że Jezus wykorzystywał olej z konopi indyjskich w leczeniu schorzeń i chorób opisywanych w Nowym Testamencie.

Jednak niektórzy badacze i uczeni zwracają uwagę na to, że w Księdze Objawienia (22:2) pojawia się informacja o „liściach krzewu, które uleczą narody”. Według nich — zważywszy na powszechne wykorzystanie konopi w starożytnej medycynie (niezależnie od szerokości geograficznej) — może świadczyć o odniesieniu do tychże we wspomnianej księdze.

Kolejnym argumentem jest to, że lista chorób leczonych przez Jezusa pokrywa się z chorobami, w których dzisiaj wykorzystuje się konopie, gdy inne metody zawodzą.

Chodzi o:

  • padaczkę
  • przewlekły ból
  • paraliże
  • ślepotę

Konopie w pozostałych religiach

Konopie przewijają się nie tylko w Starym Testamencie, ale również w pismach dokumentujących zwyczaje duchowe i medyczne innych kultur.

Są to m.in.:

  • Egipt
  • Chiny
  • Indie
  • Grecja
  • Rzym

Jak widać cywilizacje kwitnące na kanwie religii politeistycznych też doceniały leczniczy potencjał konopi oraz ich zdolność do pogłębiania duchowości człowieka.

Konopie w rytuałach duchowych

Skoro już przy duchowości jesteśmy, to konopie indyjskie wykorzystywano też w przeróżnych rytuałach i ceremoniach.

Według Hindusów, zioło stanowiło narzędzie do odkrywania samego siebie oraz stawiania czoła własnym lękom i słabościom.

Starożytni Egipcjanie wierzyli, że marihuana lepiej pomaga im się komunikować ze światem bogów. Byli też przekonani o jej zdolności do otwierania tzw. „trzeciego oka” (szyszynki).

Natomias wg Taoistów (chińskich duchownych i filozofów), świadome korzystanie z konopi miało pozwalać użytkownikom lepiej rozumieć świat i przewidywać wydarzenia z niedalekiej przyszłości.

I na końcu mamy też wcześniej wspomniany Stary Testament i romans Mojżesza ze świętym olejkiem, którego skład miał być znany jedynie jemu i kapłanom — niedostępny dla zwykłego ludu.

Znaczenie kulturowe wykorzystania konopi w ceremoniach religijnych

Nie da się odmówić konopiom znaczącej roli w duchowym rozwoju człowieka.

W zbyt wielu miejscach — i na przestrzeni zbyt wielu lat —były obecne w świętych księgach największych cywilizacji tego świata.

Oczywiście można się spierać, czy Sara Benetowa miała rację, i czy rzeczywiście to, co dzisiaj nazywamy „marihuaną”, stanowiło część przepisu na święty olejek do namaszczenia, do którego zwykli śmiertelnicy mieli nie mieć dostępu.

Jednak nie ulega wątpliwości, że konopie indyjskie to nie jest jakiś nowy wynalazek.

To raczej dziedzictwo cywilizacyjne, które utraciliśmy na skutek uprzedzeń i braku zrozumienia tej rośliny przez poszczególne grupy wpływu — czego pokłosiem jest obecna (na szczęście znikająca) stygmatyzacja jej i jej użytkowników.

POWIĄZANE: KTO SPRAWIŁ, ŻE KONOPIE SĄ DZIŚ NIELEGALNE?

„ZIOŁO: prawdziwy powód kryminalizacji konopi (ebook)

Ponad 90 godzin przeczesywania dowodów historycznych, dzięki którym udało nam się sportretować, krok po kroku, proces kryminalizacji konopi pod pretekstem „walki z marihuaną”.

Dowiesz się z niej:

  • jak rozwijała się medycyna Zachodnia w XIX i na początku XX wieku.
  • kim był lekarz, który za odkrycia na temat medycznych własciwości konopi został odznaczony tytułem rycerskim;
  • jak to się stało, że produkty odpadów petrochemicznych zastąpiły tysiące lat praktyki lekarskiej i przerwały ciągłość wiedzy o medycynie naturalnej;
  • dlaczego konopie stały ością w gardle lobbystom z przemysłu farmaceutycznego, paliwowego, papierniczego i tworzyw sztucznych;
  • co mieli wspólnego J.D. Rockeffeler i A. Carnegie z kryminalizacją konopi;
  • jak wykorzystano ludzki strach przed nieznanym, żeby zniszczyć przemysł będący trzonem zwrównoważonego rozwoju naszej cywilizacji.

Kim była Sara Benetowa?

Sara Benetowa, in. Sula Benet (ur. 1903, zm. 1982), była polską antropolożką, zajmującą się badaniem zwyczajów i tradycji Słowian oraz Żydów. Odkryła dowody na wykorzystanie konopi w Starym Testamencie oraz starohinduskich tekstach Veda. W 1936 roku opublikowała pracę „Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych”. W 1967 r. praca doczekała się wersji angielskiej, zatytułowanej „Early Diffusion and Folk Uses of Hemp”. Publikacja zyskała duży rozgłos i trafiła nawet do „Encyclopaedia Judaica”.

Po śmierci męża wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie kształciła się a Columbia University. Uzyskała tam doktorat z antropologii, a następnie pracowała na uniwersytecie jako wykładowca — tównolegla w Fairleigh Dickinson University oraz Pratt Institute.

Źródła:

  1. Benetowa, S. (1936). Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Wydawnictwo „Oficyna Trojka”, Poznań.
  2. Bennet, C. (2010). Cannabis and the Soma Solution. Keneh Press.
  3. Touw, Mia (January 1981). „The Religious and Medicinal Uses of Cannabis in China, India and Tibet”. Journal of Psychoactive Drugs13 (1): 23–34.
  4. Kunwar RM, Shrestha KP, Bussmann RW. Traditional herbal medicine in far-west Nepal: a pharmacological appraisal. J Ethnobiol Ethnomed. 2010 Dec 13;6:35. doi: 10.1186/1746-4269-6-35. PMID: 21144003; PMCID: PMC3012020.
  5. rie, Eran; Rosen, Baruch; Namdar, Dvory (2020). „Cannabis and Frankincense at the Judahite Shrine of Arad”. Tel Aviv47: 5–28. 
  6. Bennet, C. (2016). Did Jesus Heal with Cannabis? Academia. Pobrano z: https://www.academia.edu/44695043/Did_Jesus_Heal_With_Cannabis
  7. Rubin, V. (1975). Cannabis and Culture. World Anthropology. Mouton de Gruyter. Berlin.

Zobacz również inne artykuły